Patrik Engström
Patrik Engström
– en stor drömfångare
Han var en stor inpiratör för de som var med på Karavanen 1978, inte minst för de som körde med häst och vagn. Hans brinnande längtan till en nomadiserande livsstil var minst sagt smittsam.
Patrik arrenderade under 70-talet gården Fösingsmåla fram till 1977 då kollektivet och “hästafolket” flyttade in efter honom. Stället är idag nedbränt av ägaren Lunds stift. (Läs flera atiklar om Fösingsmåla gård.)
Tillsammans med hustrun Inger, och sedemera själv, bedrev han där så kallad frivård. En verksamhet de började med i Värmland i slutet på 60-talet. Ungdomar, många från Stockholm, kom och bodde och levde där med förhoppningen om att de skulle komma på fötter och bli fria från missbruk. Några av dem hade också annan kriminell belastning, men alla fick de chansen genom något som kallades “paragraf fjorton”. Med den ersättning han fick för sitt arbete med ungdomarna kunde verksamheten hållas rullande.
Patriks pedagogik var egentligen enkel. Ungdomarna var med i vardagen, deltog i hushållssysslorna, underhållet och skötseln av gården. För att kunna hålla ihop allt på gården anställde han ibland en “assistent”. Något som skilde sig från annan frivård, var hästarna och turerna med dessa.
Patrik hade länge hållit på med hästar. Han närde en dröm om att korsa fram en slags nordisk Pinto. Brun-svart-vita hästar liknande de mustanger som de nordamerikanska indianerna var kända för. Rosita hette hans märr varifrån dessa kusar skulle komma. Och Patrik hade ännu en dröm: han ville gå till Kebnekaise med sina hästar. Och han förberedde sig genom sina turer runt i norra Blekinge och Småland. Så kom han också i kontakt med andra som hade liknande intressen och drömmar.
Ungdomarna fick alltså vara med Patrik och lära sig att sköta hästar, rida, köra vagn och dra hem ved ifrån skogen. Tillsammans tog de också kortare eller längre turer – året runt. De innebar ibland övernattningar under bar himmel – eller under någon av de fantastiska eldskärmar som Patrik sydde upp.
Patrik Engström förevisar en av sina eldskärmar vid Karavanens festival i Örebro 1978.
(Fler bilder hittar du längre ner på sidan.)
Patrik körde med häst och vagn tillsammans med ett par av sina grabbar till Tingmötet hos “Ljus-Jörgen” i Virseryd i september 1977. (Läs gärna Konstantin Kirsch beskrivning av ett Tingmöte 1992.) Till tingmöten kom människor som sökte och experimenterade med alternativ livstil.* Man hade samlingar, möten och workshops, där olika spörsmål dikuterades och tekniker prövades. Det kunde handla om alternativ livsföring vad gäller odling, matlagning och djurhållning. Men också massage, yoga och meditation. Ett för den tiden aktuellt ämne var “kollektivbyn”. (Läs pamfletten Den Fria Kommunen som beskriver hur man då kunde tänka sig att ett kollektiv i storformat kunde ta sig ut.)
Bland de de människor som samlats vid detta tingmöte var Björn Skålén. Han berättade och visade DIA-bilder som beskrev den resa Stephen Gaskin och hans vänner gjorde med bussar från San Francisco, genom USA och till den plats i Tennessee där de slog sig ner och bildade The Farm.
Patrik Engström, Per Örnmarker och undertecknad var bland åhörarna. Senare under den kvällen, i ett mer informellt sammahang, fördes samtalet vidare om inte vi själva skulle göra en karavan. De som kunde skulle såklart göra det med häst och vagn. Och så blev det. Under det halvår som följde förberedde sig de som skulle göra resan på Fösingsmåla gård. Patrik flyttade de tre kilometrarna till sitt nya ställe Lilla Årsjömåla. Under tiden som han själv ordnade för resan var han nästan dagligen tillhands för att hjälpa de som anslöt i “hästafolket” på Fösingsmåla vid inkörningen av unghästar och byggen av vagnar. Glädjen och enthusiasmen delades och spreds.
Läs mer om Karavanen 1978 och se bilderna.
Patrik Engström i Hundfallet i Dalarna – Karavanens sista läger.
(Fler bilder hittar du längre ner på sidan.)
Den hästdragna delen av Karavanen tog sig hela vägen från Sydsverige till Dalarna. Sista lägret på resan blev i Hundfallet, Norrbo vid Bysjön i Ludvika kommun. Under ett par veckor lärde vi känna folket och bygden medan vi försökte hitta någonstans för Karavanen att övervintra. Patrik fann Fjällgården, Vantörs sommargårdsförenings nedlagda sommarkolloni, i Västansjö bara några kilometer söder om Norrbo. Tillsammans med Signe Danielsson, en känd och tidig förespråkare för vegetarisk kost, köpte han stället. I väntan på inflyttning härbärgerades vi några veckor hos ortsbor.
Byggnaderna på Fjällgården var i ganska gott skick men de flesta av dem var inte vinterbonade. Patrik skaffade en traktor så att material – innanfönster, isolering, kaminer etcetera, liksom hö och ved för vintern, kunde transporteras hem. Vi blev ett dussintal med lika många hästar som övervintrade där.
När våren kom skildes våra vägar. Några fortsatte norr ut, andra drog tillbaka söder ut. Patrik slog nytt läger i Karlsmyra, Långsele. Där etablerade han ett jurta-läger (se bilden). Flera var de som kom och bodde där, bland andra Gunnar “Widde” Widén, Jonny Springe och Anna “Annamanna” Persson. Den senare hittade vid tillfälle huset i Söderhus, Gusum och ringde honom. “Patrik som just hade packat släpet utan att veta vart de skulle flytta. Han blev själaglad och lämnade glatt Vännäs”, berättar hon. I Gusum kom sedan Patrik att bo.
Uno Patrik Engström dog 4 november 2023, 93 år gammal. Vi är många som med glädje minns honom.
Hedra minnet och plantera träd genom VI-skogen!
Patrik Engströms jurta (VAR?)
(Fler bilder hittar du längre ner på sidan.)
Se några bilder här. Fler relaterade hittar du på sidorna Fösingsmåla och Karavanen.
Klicka för förstoring och bildspel.
*Till Tingmöten kommer också de som ville sprida särskilda idéer och “terapier”. Somliga representerade organisationer och sekter. Till tingmötet hösten 1977 kom ett gäng ifrån organisationen Aktionsanalytische Organisation für bewusste Lebenspraxis (AAO). Konceptet som de ville sprida var bland annat “gruppsjälvrepresentation”, självframställning. Kortfattat gick det ut på att individer turades om att inför en grupp levde ut sina drömmar, trauman och problem och på så sätt frigorde sig.
Organisationen – sekten – strävade efter gemenskapslösningar vad gäler boende, sexuell frihet mm. En av gruppens ledare, Otto Muehl, hade redan gjort sig känd med performanceprojekt där han slaktade djur. Senare fick han avtjäna ett längre fängelsestraff efter för bland annat sexuella övergrepp mot barn.
Ingen av Karavanens medlemmar kom att hänge sig åt AAO.