Med Havörn i Österled 1992 del 2
Med Havörn i Österled 1992
del 2
Detta är andra delen av berättelsen om vikingaskeppets Havørns resa från Östersjön till Miklagård (nuvarande Istanbul). För text och bilder står Jon Liljefors
Till första delen »
Dnjepr alltså, i Vitryssland. I Lettland stod enstaka djur tjudrade i grönskan längs Daugavas stränder. Längs Dnjeprs stränder strövade stora hjordar hästar och nötdjur. Till synes ohägnade, men ledardjuren hade alltid “hämsko” – d v s att frambenen kopplades ihop, så de bara kunde röra sig långsamt tillsammans med sin flock. Fort nog för att hitta föda, långsamt nog för att inte försvinna. Förr var metoden vanlig även här i Norden, men i Sverige är den förbjuden sedan länge.
Nu turades vi om att läsa högt ur Nestorskrönikan. Den skrevs av munken Nestor på 1100-talet i Petch-klostret i Kiew, Ukraina. Där beskriver han hur rusiska hövdingar slog sig ner i Novgorod i början av 900-talet. Ruserna kom från det som nu är Sverige. Slaviska furstar hade själva bjudit in dem: “Vi har ett rikt och fruktbart land. Men vi kan inte få slut på krigen mellan oss. Skördarna blir ödelagda och handelslederna oframkomliga. Kom! Härska över oss och skapa ordning!” Rusernas ledare var Rurik. (En slavisk variant av det skandinaviska namnet Hrörek.) Rurik besegrade omgivande stammar, beskattade dem och värvade soldater. Det kontrollerade området växte. Efter Ruriks död gick makten till Oleg. (Slavisk variant av Helge.) Oleg fortsatte expansionen, men flyttade maktcentrum från Novgorod till Kiew. Kiew räknas idag, som det blivande nya riket Rysslands första huvudstad. Rikets namn härleds från “ruserna”. Jmf finskans namn för Sverige: Ruotsi
Vid alla tillflöden av bifloder fanns handelsplatser.
Här finns fortfarande en lanthandel. Många undrade vad vi gjorde där? Men den här gången kom vi inte med svärd och tvång. Däremot med budskap om fred mellan folken och hopp om god framtid i en hållbar miljö. Här försökte jag köpa en tratt. På min lott låg, att serva våra fotogenkök. Påfyllningshålet var litet och vi hade ingen tratt. Hade sökt i affärer ända sedan Helsingfors, men utan resultat. Men här – äntligen – i butiken stod en hel kartong med trattar av den rätta storleken! 5 kopek, knappt mätbart!
MEN: Ett snöre avdelade affären. På sidan med trattarna var det inte försäljning idag. Jag kastade mig på golvet och grät och bad. Till slut fick jag köpa min efterlängtade tratt. För 15 kopek!
Fotot togs ca 800 e Kr.
Här gjorde vi strandhugg för att kolla en stockkanot. Stocken är av asp, med en smal påsydd övre bordgång. Den lätta, starka paddeln är antagligen av lärk. Fantastiskt snabb och smidig båt. Ga?ska många användes fortfarande för transport och fiske i Dnjepr. Ägaren var själv stockbåtsbyggare med hantverksanor från stenåldern! På sjöfartsmuseet i Helsingfors hade jag året innan sett en stockkanot, som tillverkats på liknande sätt!
Overallt i skrovet fanns små igenpluggade hål. Innan man började hugga ur stocken, borrade man en massa grunda hål fran utsidan. När man från insidan nådde fram till hålen, så var skrovsidan lagom tjock!! En kanot med samma byggnadsteknik, såg jag flera år senare på ett museum i Ventspils i Lettland.
Den gästfrie mannen var bonde och hantverkare. Med vänsterfoten trycker han ned en pedal och klämmer därmed fast arbetsstycket. Prövade själv. Mycket effektivt! Stycket sitter berghårt och kan på ett ögonblick lossas och vridas till ett nytt läge. Några år senare såg jag samma typ av arbetsbänk på ett museum i Sverige.
Han tillverkade också selbågar, som alla slaviska hästar bär över manken när de körs. Här ett ämne. Vet ej träslag, men det kröktes färskt. Varmvatten? Ånga?
Varför har man alltid så bråttom, när forntiden någon enstaka gång tittar fram ur sprickorna i nutidens pansar?! Skulle velat ha gott om tid för dokumentation.
Ungdomar i full karriär mot slåtterfälten. OBS selbågarna. Dessa används inte i Sverige. Hästräfsorna däremot är exakt likadana, som jag körde i min ungdom. I Lettland hade jag träffat ett par gubbar, som fått problem med sitt hästdrivna låtteraggregat. Vi hade inget muntligt språk gemensamt, men eftersom jag kört precis samma aggregat i Sverige och dessutom stött på precis samma problem, så klarade vi med gemensamma krafter, att få maskinen att fungera. Broderskap över nationsgränser och språkbarriärer! (Min morfars bror Kurre bodde länge i St Petersburg och sålde svenska lantbruksmaskiner till Ryssland. Kanske var det några av dem, som jag stötte på knappt ett sekel senare.)
Flatbottnade båtar var kanske mer lockande på vikingatiden?
Första natten som vi inte vaktade Havörn. Allt var ju så fridfullt och vi kände oss så trygga. Jag och halva besättningen sov på en äng alldeles i närheten av båten. Jag vaknade plötsligt av höga rop:
“VI ÄR RÅNADE!” Jag slet till mig kameran och tog en bild på måfå ut i mörkret. Vår hövits Jan hade skickat upp en nödraket och tänt nodbloss. Han hade vaknat av att som han trodde jag, bar iland en skeppskista. Han ropade:
“Jon! Vad håller du på med?” Den han trodde var jag svarade naturligtvis inte, utan försvann i mörkret. Jan efter! Kom på att han ensam förföljde rånare i Vitryska natten! Dessutom troligen beväpnade! Så han vände tillbaka, tände blossen och väckte besättningen.
Först blev hövits förbannad, för att vi lagt oss så långt från Havörn! Efter hand förstod vi vad som hänt. Vi hade förtöjt båten vid stranden längst till vänster i bild. Rånarna hade gjort loss och fört henne nedströms till träden till höger i bild! Där hade de förtöjt med många icke sjömansmässiga knopar. Vi fann skoavtryck i strandkanten. För att kunna utföra detta, utan att besättningen ombord vaknade, måste de ha använt sömngas. Vi fick veta, att ryska maffian ofta använde sömngas. Var det kumpaner till gangstern, som försökt blåsa oss på pengar i Riga? Tre skeppskistor och ca 3000 SEK blev deras byte.
Natten efter flodpiraternas anfall, hade Jan en mareritt: Vi blev åter attackerade, denna gång av en lastbil, som drog Havörn halvvägs upp på land. När Jan försökte komma undan, fick en pirat tag i hans hand genom ett århål och slet honom rätt genom hålet!
I solnedgången passerade vi under en järnvägsbro, samtidigt som ett kilometerlångt godståg mullrade över. Alla sådana broar i Vitryssland bevakades av militär. Så fort vi förtöjt, kom vakten ombord, hälsade oss hjärtligt välkomna och bjöd runt en flaska vodka. Nu tittade alla på hövits Jan. Han nickade diskret. Detta blev andra tillfället efter Muhu, som alkohol pga hövlighet förtärdes ombord. Sista gången blev i Istanbul, när Jan och Jaerven nästan hade sprängts i luften av en bomb. Därom senare.
Vakten frågade om vi var hungriga. När vi bejakade, ropade han till några gubbar, att genast lägga ut sina nät. Efter någon timme togs fångsten iland. Ett litet snitt i fiskarnas buk, in med ett smutsigt finger och ut med vad man fick tag i. Sedan direkt i grytan med fjäll och gälar och flodvatten och så på elden. Så vred sig den vitryska stjärnhimlen sakta till tonerna av sånger på alla språk vi talade och kanske några till.
Nu har Örnungen hunnit ikapp oss!! Sven-Erik började bygga henne i Norge, byggde vidare på Muhu i Estländska skärgarden och färdigställde henne i Staraja Ladoga i Ryssland. Nu har hon antligen hittat Mamma! Hon är en Gokstadsfaering, d v s en kopia av en mindre båt, som fanns ombord på Gokstadsskeppet. Havörn själv är ju en något nedskalad kopia av Gokstad. Ärnungen är en extremt lätt, sjövärdig och lättrodd båt. Och man sover underbart ombord.
Expeditionen rörde sig oavbrutet framåt, så länge förhållandena tillät. Att stanna längre än nödvändigt på ett ställe, innebar alltid en risk för “tryckarsjukan”. Den gamle erfarne expeditionsledaren Erik Rudström, som var hövits på Havöm 1991, var oerhört medveten om detta. Denna kunskap har jag själv med tiden insett vara alla expeditioners mest lömska fiende. Stannar man för länge på ett ställe, då får man vänner, blir igenkänd på krogen, kommer på att man behöver det ena och det andra till båten, saker man måste leta länge efter osv osv. I själva verket rör det sig om tryggheten där man är, kontra rädslan för det ovissa där ute. Man har fått tryckarsjukan! På floderna är det omöjligt att fara i mörker och dimma. Så snart tjockan lättat på morgonen, var vi åter på väg.
Vår experimentella arkeologi har bevisat, att vikingarna hade kontakt med Japan! Under dagens hetaste timmar startade vi vår Yamaha 9,9 hp.
Flygbränslet till våra kök tog slut. Då fick vi låna ett bensinkök (!) av våra ryska vänner. Ratten saknades, men vi hade en hovtång. Köket läckte lite överallt. Sticklågoma svedde skägg å ögonbryn. Besättningen flydde för- och akterut under höga skrik:
“Släng fanskapet i floden!” Men så får man väl inte göra med lånade saker?
Studenter och forskare ombord. Men ingen geolog! Dnjepr har grävt sig fram genom landskapet. Här hög strandbrink. Överst det tunna lager med mörk mylla, som idag försörjer människor och djur med grönska. Därunder ett tjockt, ljust sandlager. Sedan åter ett mörkt lager med mylla. Osv. Kan det vara mellanistider och istider i lager på lager? Om så, då borde vi kunna fynda i tidigare mellanistiders torv. Kanske t o m mänskliga rester?
Är det träd från vår eller en tidigare mellanistid, som floden gräver fram?
Dnjepr drar ut gamla träd, som blir till hinder för sjöfarten och därför måste avlägsnas. Här ligger en pråm med gigantiska stockar. De har i den syrefria miljön omvandlats till “svartek”. Fin kvalitet är homogen, hård nattsvart kan poleras blank och är utmärkt för bildhuggeri. Men dessa stockar har fått ligga oskyddade under solen. De har torkat så fort att de drabbats av radiella sprickor, som på ytan är blott några cm breda. Helt ödelagda! På det marina varvet i Karlskrona, Sverige kunde man på 1970-talet köpa svartek från gamla vrak för 300 SEK per kilo! Affärside?
Här passerar vi Pripjat, en biflod till Dnjepr. En bit uppströms Pripjat, ungefär under solen, ligger det havererade
kärnkraftverket Tjernobyl. Här får man inte vara. Men varken myndigheter eller vi själva märkte, att vi rodde över gränsen mellan Vitryssland och Ukraina! Jaerven översatte ett samtal mellan mig och en vakt vid Pripjats mynning:
“Hur i hela friden kan du jobba här i det livsfarligt radioaktiva området?”
“Tja, de flesta av oss gulnar och dör. Men vi som super och röker, vi klarar oss. Och lite radioaktivitet ska en man tåla!!”
Detta blev ett mantra ombord. När tillvaron kändes för mycket, då tänkte vi: “Lite radioaktivitet ska en man tåla!”
Dnjepr är dammad norr om Kiew, strax efter Pripjats utflöde. En gigantisk sjö, Kiew-reservoaren, har bildats. Alldeles i början av sjön tog vi sedimentprover. Vi hade en svindyr liten geigermätare med oss. Men ingen radioaktivitet kunde uppmätas. Vintrarna här är knallhårda. Floder och sjöar blir täckta av is. Islossningen är spektakulär! Jättelika vallar av isflak störtar fram och vräker allt omkull. Även sedimenten blandas. Var fanns de livsfarliga, radioaktiva sedimenten idag? Var finns de i morgon?
Vi nännar oss nu Kiew i Ukraina. Här har vi avtalade möten. Men vi har glömt att skaffa oss en gästflagga!! Deras flagga är gul och blå. Nöden är uppfinningarnas moder! Britt finner på råd!
Hon klipper en bit ur Jaervens gula blus och en ur min blåa kalsong. Syr ihop och vips något som liknar en ukrainsk flagga! Ukrainas blåa färg var ljusblå, min kalsong mörk. Men va fan? Resultatet!
Mot Kiew. Alle man vid årorna! Jesus lärjunge Andreas passerade här. Han sa, att här skulle en kristen kyrka byggas. På kullen har furstarna härskat ~ 100~ år. Vid stranden har köpmän gjort affärer lika länge. Otaliga krig. Tragedier. Kärlek. Här lät furstarna det ungerska folket slå läger, på sin väg till nuvarande Ungern. Tips: Läs Nestorskrönikan!
En delegation från Ukrainas “De Gröna” möter oss. Vår hövits Jan mottar den traditonella välkomstgåvan: bröd och salt. Jaerven har studerat ryska i Minsk och är vår tolk. Flaggans gröna falt symboliserar en grön framtid, dess svarta fält Tjernobylkatastrofen.
Petch-klostret där munken Nestor på 1100-talet nedtecknade Ryslands tidiga historia. En del av klostret är fortfarande ett aktivt religiöst centrum för den ortodoxa kyrkan. En annan del är nu museum och öppet för allmänheten.
Klostrets tak är täckt av många kilo bladguld.
På besök hos miljöministern som berättar att hundratals samhällen och industrier dumpar sitt orena avloppsvatten i Dnjepr! Några i besättningen hade fått sk “vikingröv”. Vätskande, stinkande och svårläkta bölder uppstod, när man under rodd i timtal kanade fram och tillbaka i sitt eget svett på skeppskistans lock. De som drabbats fick efter ministerns upplysning inte gå i vattnet, när vi tvingades knuffa och puffa Örnen över grundbankar! Vi hade fårtalg med ombord. Detta användes först för att skydda ovana roddares händer mot blåsor. Sedan kom vi på, att om man smorde årorna, så blev friktionen i århålen mindre. Och till sist så visade sig talgen även minska slitaget på våra rumpor! Talgen skickades mellan våra ca 20 roddare: “Hand, åra, rumpa!”
Vidare mot Svarta Havet. Solen steker!
Stora delar av färden gick genom grönskande, artrika och oförstörda områden. Men då och då passerade vi miljökatastrofer, som tex här ett järnverk.
Bad avrådes!
En av våra ryska vänner, Sergej, har fångat några fiskar. Efter att ha låtit dem hänga på tork utombords, där de då och då spolades över av Dnjeprs giftiga böljor, är de färdiga att ätas…
Jag, som var den förste ombord som fick rännskiten, var nu immun. Och förresten: “Lite radioaktivitet ska en karl tåla!”
Dricksvatten som vi hämtade ur brunnar på landsbygden, var kristallklart, gott och uppfattade vi som rent. Vatten som vi däremot tappade ur vattenkranar var vi misstänksamma mot.
Det renade vi därför genom handjagade reningsverk av märket Ecomaster, som används i den svenska militären. Vattnet passerar först en jod-patron, som dödar mikroberna, därefter ett kolfilter som fångar upp liken. När vattnet börjar smaka jod, är kolet mättat och en ny patron monteras. Att producera rent vatten åt drygt tjugo personer i stekhettan är svettigt! Men slangarna lossnade ibland och då fick vi en kalldusch!
Färden gick vidare längs Dnjeprs avloppsdike. Strandbäddar och buskar hindrade oss från att se omgivningama och hindrade effektivt svalkande vindar att nå oss. Solen gassade. Vid middagstid spände vi upp ett solskydd och startade vår japanska
järnåra.
Vi stannar till vid “Gammelsvenskbyn” innan vi når Svarta Havet. Här finns resterna av en svensk befolkningsgrupp från
Dagö i estländska skärgården. Deras ursprung är okänt. Gutasagan nämner tiden kring 1130. Bytraditionen hänvisar till 1600-talet. Gamla dokument pekar på, att den svenska bosättningen skedde runt 1300-talet. (Ingeborg Lindegård: Livet i Gammalsvenskby –svenskbybornas mattraditioner, seder och bruk).
Den ortodoxa prästen Alexander Kvitka i byns kyrka var historieintresserad och bistod oss på alla sätt. Svenskättlingarna Alvina och Lilly sjöng skillingtryck på gammelsvenska!
Ballasten hade vi dumpat i Riga för att bli lätta under rodd på floderna. Nu skulle vi snart segla över Svarta Havet och det var dags för en ny stabiliserande tyngd i Havöms buk. Prästen erbjöd oss sandsten från en riven medeltidskyrka och bekostade frakten till båten och välsignade Havörn inför den fortsatta resan! Tack!
Äntligen dags att resa masten igen. OBS pråmen i fonden. En stor flytkropp i betong. Ovanpå ett hus i 2–3 våningar. Vanliga i Dnjepr. Varför rinner Dnjepr inte ut i mitt vatten, Östersjön?
Ön Beresan, där arkeologerna gräver i en (tror jag) romersk bosättning från 300 e Kr. Här har man även hittat en gravsten, som en viking reste över sin kamrat för ca tusen år sedan. Den finns nu på museet i Odessa.
ÄNTLIGEN!! Efter flera veckors roende, släpande och knuffande… Nu brer Örnen ut sin vinge! Befriad störtar hon sig ut över Svarta Havet. Första destinationen är Odessa.
Och hamnen i Odessa.
Odessa är en ung stad. Den anlades som marinbas vid ungefär samma tid och med samma syfte, som St Petersburg i Ryssland och Karlskrona i Sverige för ca 300 år sedan. Plataner planterades som skydd mot somrarnas stekande sol. Vintrarna är iskalla.
Här spelades filmen Pansarkryssaren Potemkin in. Trappan, där den berömda scenen med en barnvagn som rullar
utför, spelades in, är idag ett välbesökt turistmål.
Christian Bukholm filmar den vikingatida runstenen från Berezan, som finns här på ett museum i Odessa.
Ut på Svarta Havet. Mot Istanbul, vikingarnas Miklagård som är expeditionens slutmål!
Pingback: Havörn i Österled 1992 - Alternativrörelsen