Fösingsmåla – ett Tingmöte 1992
Tingmöte på Fösingsmåla 1992
Alternativrörelsen var ganska löst sammansatt. Gemenskapen bygge på vänskap, eldsjälar och idéer som skulle praktiseras. En typ av gemenskap är – för den finns fortfarande – Tingmötena. Dessa anordnas årligen, ibland två gånger om året. De samlade människor från Norden, Europa och hela världen. Vid tingmötena hålls samtal om naturens krafter och hur vi små människor med fredliga medel ska kunna kämpa emot de krafter som inte respekterar naturen. Där arrangeras workshops med teman som massage, meditation, yoga, thai chi, svetthyddebadande, örtsamling, matlagning är vanligt förekommande aktiviteter. En viss koppling till den internationella ”Regnbågsrörelsen” finns. De särskilda samtalen som hölls i ring – ofta med väldig många deltagare – är kännetecknande.
Var du med?
Går det att göra lista med alla nordiska tingmöten genom åren?
Konstantin Kirsch som driver den tyskspråkiga bloggen Konstantin Kirsch – Blog – Permakultur, Naturbauten, Familienlandsitze, Nachhaltigkeit, Persönlichkeitsentwicklung var 1992 på Fösingsmåla där det arragerades ett tingmöte. Här är hans personliga berättelse tillsammans med en ganska utförlig beskrivning om just samtalsringen. (Där kan du också läsa hans tyskspråkiga originaltext. Översättningen här: Sara Lundstedt.
Tingsmöte 1992
Det centrala elementet vid ett sommarting är samtalsringen med en talkingstick*. Dagligen används en talkingstick, uppmärksamheten stärks och lyssnandet blir mer medvetet. Vi finner förtroende att prata mer ifrån hjärtat om det som verkligen rör sig inombords. Den som håller i pinnen har ordet, men denne får också lov att hålla orden inom sig, tills dess att hjärta och hjärna är eniga om vilka ord som ska uttalas och höras. Tankarnas hastighet stiger när floden av tankar förblir oavbruten.
Det finns bara ett par regler, inga hierarkier och inget förutbestämt tema.
Hjärtan ska prata om vad de har att säga.
Jag har sedan årtionden lärt mig ifrån tingen i Skandinavien. Tingkulturen är sedan årtusenden bevarad där. Med tiden har ett fårtal regler växt fram som är nödvändiga för att energin i tinget ska fortsätta att vara starkt närvarande.
Utöver tingens samtalsring med talkingstick så finns det också tid och rum för privata samtal, vandringar, matförberedelser, fester och allt vad deltagarna i tinget önskar och klarar. Det centrala är: att träffas, prata och lyssna. Att känna efter, bli medveten, skapa tid för sig själv och andra.
Hur jag kom till tinget
För 25 år sedan begav jag mig ut på en resa som på ett grundläggande plan kom att ändra mitt inre. Jag följde en inbjudan till “Nordiskt Tingmöte på Fösingsmåla”: (möte = meeting (engl.) = Treffen (tyska))
Jag åkte tåg till Puttgarden, sedan färja, liftade mig fram till Köpenhamn. Färja till Malmö, därifrån liftade jag till Lund.
Jag hamnade i ett livligt samtal med bilföraren som tog mig till Lund. Han bad mig att omedelbart följa honom hem till sin lägenhet. Där visade han mig en bok som låg honom varmt om hjärtat: A course in miracles(Foundation for inner peace 1985).
Han menade att boken passade mig. Jag var berörd, men mina engelska språkkunskaper räckte inte på långa håll för att riktigt förstå en sådan bok. Då menade han att jag kanske vore rätt person att organisera så att boken översattes till tyska. Denna föreställning var överväldigande. Jag tackade och fortsatte min resa, det vill säga, jag tog tåget till Ronneby och liftade därifrån till tingmötets lägerplats. Två år senare kom boken ut (utan min inblandning) i tysk översättning: Ein Kurs in Wundern.
Under det två veckor långa mötet lärde jag mig att prata och lyssna med talkingstick. Jag citerar mina egna dagboksanteckningar:
Tingmötets histora har bara några få grundregler:
En lägereld som mittpunkt. Runtom denna en ring av människor och en talkingstick som skickas runt i ringen medsols.* Dessa minimala grundregler räcker för ett kollektiv. Oerhört viktig är respekten för talpinnen (engl.: talking stick), som kan anses vara stammens (engl.:tribe) symbol. Jag tycker att det är mycket bättre att ha en talkingstick som ”mittpunkt” istället för en människa! Då pinnen används av alla så är gruppen det viktigaste som finns att respektera. Efter den första, om möjligt snabba, rundan med namn, bakgrund och avsikt så går talpinnen en andra runda och varje person kan hålla i pinnen så länge som det är önskvärt och prata, sjunga, dansa eller vara tyst. Endast på begäran kan de andra tingdeltagarna vara delaktiga (t.ex. vid sång). Vi märkte att en gemensam tystnad ibland gav gruppen mer än ett långt tal och pinnen “talking stick” blev ibland omnämnd till “listening stick”.
Efter en kort tids sökande på internet så fann jag till och med en lång rad av bilder ifrån dåtidens möte: https://www.fripress.se/fosing/tingmote-92 (Sidan är flyttad hit.)
* På svenska används oftast det engelska ordet ”talkingstick”, talpinne är ett försök till en svensk översättning som ibland används (översättarens anmärkning).
Det var uppskattningsvis mellan 70 och 100 människor som deltog vid mötet. Det var till största delen deltagare ifrån Sverige, Norge, Danmark, Finland, men också ifrån Tyskland, Schweiz och Spanien närvarande. I ringen pratade vi engelska. Jag kommer fortfarande väl ihåg min första samtalsring: jag fick huvudvärk. På ungefär 40 bidrag så ville jag svara något och försökte att komma ihåg allting men vi var bara halvvägs i rundan! Jag tog fram en lapp och en penna och började att göra anteckningar… När talstaven äntligen kom till mig så var lappen full och ringdeltagarna suckade när de såg att jag skrev en lista. Det var dock fascinerande: förutom två punkter så var alla anteckningar överstrykna eftersom en annan deltagare redan hade kommenterat det jag ville säga. De senaste två överstrykna punkterna hade min direkta granne precis pratat om. Då erfar jag, att det inte spelade så stor roll vem som talade, eller att jag sa någonting, utan huvudsaken var att det var uttalat, oavsett ifrån vem. Jag sade högt, att om jag hade nog med förtroende så kunde jag lämna talpinnen vidare och vänta tills dess att någon annan tog upp mina två överblivna punkter. Jag hade däremot inte nog med förtroende för samtalsringen. Så jag sa vad jag ville säga och gav sedan pinnen vidare.
Utöver de två citerade grundreglerna ovan så lärde jag mig ytterligare ett par regler:
Ringen avslutas som en tyst cirkel. Det betyder: när talpinnen har gått en runda runt utan att någon har sagt något så är samtalsringen slut för den här gången. Talaren kan lägga pinnen ifrån sig för att ge alla möjligheten att svara direkt. Detta borde dock göras sällan, då detta hotar att störa fokus och koncentration. Så snart talpinnen tas upp igen måste tystnad råda! På så sätt kan stavbäraren omedelbart stoppa uppstått tomult eller höga debatter. Detta kan bara fungera när staven som regel blir respekterad. För vuxna människor, som har lärt sig att vara respektfulla gentemot andra, så är det enkelt. För människor som exempelvis är vana vid att härma politiker genom att oavbrutet avbryta andra, är det däremot en svår utmaning.
Talaren kan lägga pinnen ifrån sig för att ge alla möjligheten att svara direkt. Detta borde dock göras sällan, då detta hotar att störa fokus och koncentration. Så snart talpinnen tas upp igen måste tystnad råda! På så sätt kan stavbäraren omedelbart stoppa uppstått tomult eller höga debatter. Detta kan bara fungera när staven som regel blir respekterad. För vuxna människor, som har lärt sig att vara respektfulla gentemot andra, så är det enkelt. För människor som exempelvis är vana vid att härma politiker genom att oavbrutet avbryta andra, är det däremot en svår utmaning.
Detta, mitt livs första tingmöte, har berört mig djupt och för alltid format mig. Det föddes en vision, att införa och etablera denna typ av möte och utbyte också i Tyskland.
Även här fanns det sedan en längre tid tillbaka möten under begreppet Ting eller Thing. Se även: https://de.wikipedia.org/wiki/Thing
Dåtidens Thing-kultur i Tyskland gick bland annat under namnet ‚domstolsmöte‘. Därmed skiljde det sig vesäntligt ifrån vad jag hade lärt mig under namnet „ting“ i Skandinavien. Vi mötte varandra med våra hjärtan. Därmed skriver jag också ting utan “h”.
Under årets gång upplevde jag många skandinaviska ting. Under sommaren träffade vi varandra i tält, på vintern i byggnader. Storleken på gruppen varierade från knappt över 50 till knappt under 200. Det påstås att den nordiska tingkulturen sträcker sig flera årtusenden tillbaka. På den tiden ska det också ha funnits en specialregel för de som gillar att prata: man fick bara prata så länge man kunde stå på ett ben. Det finns dokumenterat att ett tal på ett ben varade i 13 timmar, först därefter kunde tingstaven (ting-stav) ges vidare…
I Tyskland har jag också då och då fått uppleva talkingstick-rundor. Jag har ofta uppmuntrat till samtalsrundor, iband bara varit deltagare i dem. Det är till och med möjligt att hålla talkingstick-cirklar med enbart två personer! Det kan vara särskilt berörande och lärorikt för par i relationskriser.
Talstaven har fått en vid spridning, särskilt i grupper som går den röda vägen [The red road] enligt nordamerikas urinvårnare och deras kultur. Se även: https://en.wikipedia.org/wiki/Talking_stick
Ifrån Wikipedia leder också en länk till den här trevliga sidan:
http://www.b22.de/innovat/redestabrunde.html
Särskilt vad som står under punkt G, “Följder”, är så vackert skrivet att jag citerar det här:
- 1. Ingen ”vänster hjärnhalva” konkreta resultat, utan desto mer långverkande ”effekter”.
- a. Känslan att någonting utvecklas igen (i mig själv, i gruppen, i världen…)
- b. Inom en kort tid uppleva andra gruppdeltagare som människor i sin helhet, ”människan blir åter människa”, också jag själv är åter människa!
- c. Förtroende för livet och mänskligheten, i vilket dessa åter upplevs som en process
- d. Inom organisationen: Minskning av fluktuation, interna avhopp, känslor av hopplöshet, dvs. uteslutning, undvikning av mobbing osv.
- 2. Man lär att lyssna och tala ”med hjärtat”
- 3. Talkingstick-cirklar över en längre tid ger värdefull feedback på mina förmågor, genom samtal med andra, eller ifrån egna insikter
- 4. ömsesidiga rekommendationer ersätter sterila certifikat (t.ex. talrundor som vidareutbildning etc.)
- 5. Frigörande av oanvänd potential.
Exempel: Förfrågningar uttryckta i gruppen (jag behöver absolut en …) finner nästan alltid en lösning när någon i gruppen har det motsvariga stående oanvänt någonstans.
Vid talrundorna som jag deltog i har jag ofta märkt tydliga skillnader med vad jag har upplevt i Skandinavien. Mångfalden av regler och rutiner kring talrundor är beundransvärd! Under alla år har jag observerat och provat på mycket. Som slutsats finns det en regel som jag tycker är extra viktig och som jag rekommenderar inledningsvis: Cirkeln börjar med en tyst runda, alltså precis så som tinget avslutas (”början och slutet blir ett”).
Ett tips gällande „Regler“ som man förhåller sig till som deltagare. Dessa kan upplevas som fängslande. När man däremot har i åtanke att reglerna kan förklaras och beslutas FÖRE man börjar, då är det bara hälften så illa. Det är snarare så, att reglerna möjliggör frihet. Man måste välja mellan ändligt eller oändligt spel. Om detta finns det en vacker Bok från James P. Carse „Ändligt och oändligt spel: en syn på livet som lek och möjlighet“.
Grovt sammanfattat: En ändlig spelare håller sig till utsatta regler. Ett ändligt spel har en tidsbestämd början, ett tidsbestämt slut och regler som gäller däremellan (t.ex. en fotbollsmatch). Den som inte håller sig till reglerna förstör spelet.
En spelare som spelar ett oändligt spel å andra sidan, spelar efter spelreglerna men strävar inte efter vinst/förlust-resultat, utan strävar istället efter att ändra reglerna så att merparten av alla spelare tillsammans får en känsla av vinst. (Exempelvis: FIFA debatterar MELLAN matcherna OM de ska ändra offside-reglerna.)
Därmed bör alla regler i en talstavsrunda tas upp och förklaras från början. Ändringar kan beslutas inledningsvis, efter att talrundan har börjat ändras inte reglerna. Skulle reglerna inte fungera så avbryter man och börjar om igen med andra regler. Detta förekommer ofta och man lär sig då vad som fungerar och vad som bidrar till glädje.
Vid ett sommarting i Norge hade jag den tredje dagen, det vill säga vid den tredje talrundan, en unik upplevelse: Efter att talpinnen hade roterat några varv kunde jag inte se någon skillnad mer emellan de som håller i staven och pratar och mig själv. Det kändes som om alla i cirkeln hade samma hjärtslag och samma själ. Jag formade en tanke inombords och i samma ögonblick uttalade den talande personen tanken högt. Den normala känslan av skillnad mellan jag och du var försvunnen. Det kändes som en super-hjärna och ett super-hjärta på samma gång.
I en teknisk jämförelse så arbetar en datorhall (= hjärna) på sin uppgift tills dess att den blir överhettad, dvs. den blir utmattad. Därefter går de delvist lösta uppgifterna vidare till nästa hjärna (ex. Datorhall). Jag föreställde mig en superdator. I matematikens värld finns det potential till oändligt många referenser i facktermen Rekursion. I sportens värld kan man tänka på stafettlopp och inom kommunikation fanns det tidagare Relästationer där man kunde lämna in sin utmattade häst och få en ny.
Naturligtvis är ett ting något helt annat än tekniskt. Det handlar ju inte om lösningar av matematiska formler. Det handlar mer om individuella känslor och uppfattningar, det handlar om att vara människa. Det kan man på alla sätt uppleva i ett ting.
[…]
Baserat på alla mina erfarenheter så samlar jag här mina rekommenderade Ting-regler:
- 1. En grupp bestående av minst två människor sitter i en ring runt en lägereld (alternativt ett stearinljus).
- 2. Den som har staven får prata (eller tiga eller sjunga eller…). Alla andra lyssnar. I bästa fall står den talande (står upp till sitt ord).
- 3. Att dela med sig av egna erfarenheter, förnimmelser, tankar och känslor är fördelaktigt. Värderingar, kritik och prisande av andra människor borde noggrant övervägas med hjärtat, om man överhuvudtaget vill säga det. När man verkligen vill kritisera något så är det önskvärt att man presenterar ett förslag på förbättring.
- 4. I början av tinget förmedlas reglerna och vid behov förklaras de. Talpinnen öveförs från en människa till nästa i solens riktning. Inledningsvis cirkulerar pinnen en runda under tystnad. Efter denna tysta runda vandrar pinnen vidare i cirkeln tills dess att någon talar.
- 5. En talrunda avslutas när talpinnen efter det senaste uttalandet går en hel runda runt under tystnad. Deltagaren direkt före den senaste talaren lägger efter den tysta rundan ner talpinnen. Alla deltagare ställer sig upp och håller varandra i handen i en cirkel. Därmed är tinget avslutat.
- 6. Tingcirkeln är ett rum för hjärtan och förtroende. Allt som man här hör och upplever förvaltas med förtroende. Eventuella störningar utifrån ska undvikas. Ljud- eller filminspelningar ska inte förekomma. (ingen mobil, smartphone, rullband, radio, dator, tablet, kamera, videokamera, wearables etc.)
- 7. Den som måste lämna cirkeln väntar tills pinnen kommit till denne och ger pinnen under tystnad vidare. Först då kan personen lämna cirkeln.
- 8. Den som kommer tillbaka till cirkeln går tillbaka till samma ställe (ingen ändring av positionerna i cirkeln ska förekomma), och låter talpinnen en gång under tystnad passera och talar sedan först i rundan därefter.
- 9. När ett avbrott eller en paus verkligen är nödvändigt så kan den talande lägga ner staven i vågrät riktning. Då är tingrundan avbryten och börjar först när den talande lägger staven rakt igen. Detta kan vara bra för att avklara frågor eller problem som behöver snabba lösningar. Under en paus så bör deltagarna inte prata sinsemellan om tingrelaterade teman. (Ett avbrott av det här slaget borde bara undantagsvis förekomma! Denna regel är först vid grupper från 50 deltagare då och då värdefull)
Ett ting är en sinnlig kärleksakt. En mötesplats för det inre. En förening. Där står hjärtat på första plats. Lyssna. Känna. Att bli ett. Det kan liknas vid den gamla asiatiska symbolen „Yoni-Lingam“. En skål (sköte-kvinnligt) med en lodrät stav i mitten (phallus-manligt)
Mönstret i tinget: Den talande står och håller staven lodrätt (manlig phallus-symbol). Talaren pratar och berör de lyssnande, han är givande. Själen som koncentrerad information (frö – sperma) leder till en befruktning av det kvinnliga – men BARA om det kvinnliga är redo, öppen och mottaglig (kan lyssna). Sedan överlåts „att vara man” vidare till näste MAN (också när det är en kvinna) och en själv blir till den hörande, mottagliga kvinnliga, också när man själv är en man. På så vis uppstår, utöver att dela med sig av sig själv och lära känna sina medmänniskor, också ett delande och tillkännagivande av sina egna inre manliga och kvinnliga sidor som alla bär inom sig.
Symboliskt så sker denna process:
- Någon kallar deltagarna till tinget genom ord, klocka eller snäcktrumpet1 (sinnlig impuls = manligt)
- Deltagarna träffas i en cirkel (rund = kvinnligt)
- Den som har kallat till tinget förklarar reglerna och gör upp eld i mitten (eld = manligt)
- en första runda går under tystnad (lyssnande = mottaglighet = kvinnligt)
- Den som håller i talpinnen talar (manligt)
- Staven cirkulerar medsols, alla andra lyssnar (manliga och kvinnliga energier cirkulerar)
- Avslutningsvis en runda under tystnad (manligt och kvinnligt har förenat sig och funnit tystnad)
Kanske kommer det en dag en poet som kan fånga tingets essänsialitet i en dikt. Som inspiration följer här några rader:
Håll staven upprätt, var Gud enig och stå till ditt ord.
Låt staven följa solens gång och bli lyssnande en del av rundan…*
* I original: Halte den Stab aufrecht, sei Gott gleich und stehe zu Deinem Wort. Lass den Stab der Sonne folgen und werde hörendes Geschöpf der Runde… (översättarens anmärkning)
Pingback: Patrik Engström - Alternativrörelsen